Integrovaná zdravotná starostlivosť – sme pripravení byť úspešní?
Reformu primárneho kontaktu v rámci projektu integrovaného poskytovania zdravotnej starostlivosti vnímam ako výzvu a nevyhnutnosť v súčasnej realite slovenského zdravotníctva. Cieľom je nová vnútorná rovnováha a dynamika vzťahov v zdravotníctve. Súčasne má byť garanciou práva na zdravie pre každého z nás.
Osobne nachádzam po preštudovaní dostupných informácií a materiálov MZ SR o integrovaných centrách zdravotnej starostlivosti (ICZS) už viac odpovedí ako otázok. Prirodzené obavy z nepoznaného sú pre nás dôvodom na dôslednosť a racionálnu analýzu toho, čo sa nám, lekárom primárneho kontaktu, ponúka.
Integráciu si nemožno zamieňať s centralizáciou. Koncentráciu zdravotnej starostlivosti v ICZS treba vnímať z hľadiska efektivity. Vnútornú dynamiku systému zdravotnej starostlivosti charakterizuje sedem premenných:
1/ starnutie populácie,
2/ zdravotná starostlivosť orientovaná na komunitu v pomere k nemocničnej starostlivosti,
3/ klinická medicína v pomere k pretechnizovanej špecializovanej zdravotnej starostlivosti,
4/ financovanie zdravotnej starostlivosti,
5/ podiel súkromného kapitálu v pomere k verejným zdrojom na financovaní,
6/ verejný záujem,
7/ personálna politika a ľudské zdroje sú osobitnou premennou, ktorá je už veľmi konkrétne rozpracovaná pre odbor všeobecného lekárstva v rezidentskom programe.
Čo je však na ICZS kľúčové? Otvárajú cestu k manažmentu ľudského zdravia ako verejného statku. Verejné statky, ako je známe, sú nedeliteľné. Verejný záujem je ich obhajcom voči ekonomickým vzťahom pri „preekonomizovaných“ politických rozhodnutiach – ľudské zdravie je verejný statok, právo na zdravie je verejným záujmom. Ako pozitívum vnímam prísľub verejných investícií do infraštruktúry zdravotnej starostlivosti súčasne so zmluvnou autonómiou poskytovateľov primárnej zdravotnej starostlivosti voči štátu, samosprávam obcí aj zdravotným poisťovniam. Za veľmi dôležité považujem potvrdenie ekonomickej slobody v hospodárení s výsledkom poskytovania zdravotnej starostlivosti (inštitúcie verejného sektora kontrolujú infraštruktúru, do ktorej dali verejné peniaze).
Na záver musím konštatovať, že neexistuje žiadny racionálny dôvod vopred odmietať strategickú víziu ICZS. Myslím si, že zárukou je vízia, odbornosť a transparentnosť, s akou sa v súčasnosti posilňuje postavenie všeobecných lekárov pre dospelých a rozširujú ich kompetencie.
Chápem obavy z neznámeho – ale nie je iracionálne, ak sa nevedomosť na verejnosti prezentuje ako cnosť? Či je to iba naša nedôslednosť v prístupe k informáciám, ktoré sú známe? Poznanie oslobodzuje a pomáha správne sa rozhodnúť. Osobne sa hlásim k podpore aj účasti na realizácii pilotných projektov ICZS. Je potrebné trpezlivo si počkať na prvé skúsenosti s realizáciou pilotných projektov, aby sme mali možnosť podrobne sledovať a analyzovať ich prevádzku a benefity.
Vážení kolegovia, prajem vám pokojné vianočné sviatky a veľa zdravia a sily v celom novom roku 2015.