MUDr. Cyril Ivančo – Jelšava

Je elektronická komunikácia so Sociálnou poisťovňou pre všeobecného lekára pomocou či záťažou?

Elektronická komunikácia, či už chceme alebo nie, preniká do každodennej práce všeobecného lekára pre dospelých. V niektorých prípadoch nám už ani iné nezostáva, len sa prispôsobiť a zvyknúť si na to. Elektronicky (a nijako inak) dostávame napríklad oznámenia z Úradu verejného zdravotníctva, Národného centra zdravotníckych informácií. Keď chcete vedieť, kedy Vám vychádza pohotovostná služba, tiež Vám iné nezostáva, len to zistiť cez internet. Elektronicky komunikujeme už aj so zdravotnými poisťovňami a môžeme im elektronicky zasielať aj vyúčtovania – dávky na konci mesiaca (aj keď zatiaľ nemusíme). No a pozadu nemôže zostať ani Sociálna poisťovňa. Lenže tu už od začiatku boli značné problémy.

Sociálna poisťovňa najprv rozposlala zmluvy, ktoré so žiadnou lekárskou organizáciou neodkomunikovala. Dopadlo to tak, že voči viacerým ustanoveniam zmluvy mali lekári výhrady a nakoniec zmluva nebola akceptovaná ani profesijnými organizáciami (ASL SR, SLK).

A tak som zmluvu, ktorá mi dlhý čas ležala na pracovnom stole, nepodpísal. Po čase mi prišla nová verzia zmluvy. Prv, než som sa k nej dostal, som pátral po skúsenostiach iných lekárov. Mnohí sa sťažovali na viaceré problémy, najmä na zasielanie vyúčtovania a následnú platbu za výkony pre SP. To je základný problém. Toto musí fungovať rýchle a bezchybne. Výkazy do SP sa musia posielať až v druhej tretine mesiaca, pretože niektoré tlačivá PN Sociálna poisťovňa ešte nemusí mať nahraté a tak ich neuzná.

Najväčším problémom sú asi tlačivá k zisťovaniu invalidity (tzv. PZAK, predtým “400-vky”). Ak sa nezhoduje dátum vydania tlačiva s dátumom, ktorý lekár uviedol pri vypisovaní tlačiva, softvér SP dátumy nespáruje a samozrejme, tlačivo ste vypisovali zadarmo. Podľa návodu kolegu musíte sa najprv dohodnúť s úradníčkou SP, aby po obdržaní výkazu najprv opravila dátum vydania tlačiva na ten, kedy ste tlačivo vypísali, keďže často dátum, kedy skutočne tlačivo vydala SP, bol ešte v predchádzajúcom mesiaci. Ak sa na to zabudne, tak tých 6,97 eura máte problém zo SP dostať. Musíme si uvedomiť ešte aj to, že tlačivá “Preukaz o trvaní dočasnej práceneschopnosti (TDPN)“ uhradí SP len pri PN trvajúcej viac ako 10 dní (keďže nemocenské do 10 dní hradí zamestnávateľ).

Najmä pre tieto dôvody zatiaľ nekomunikujem so SP elektronicky. Totiž teraz mi stačí vytlačiť mesačnú zostavu a faktúru (čo je najviac 5 minút práce) a poslať do SP (aj tak musím poštou zaslať “PN-ky”). Príde mi výkaz, ktorý niekedy nesedí, ale viem z neho zistiť, čo mi SP nezaplatila a väčšinou aj prečo. Ak neviem, zavolám a je to vybavené. Takže je prirodzené, že do elektronickej komunikácie so Sociálnou poisťovňou sa mi akosi nechce. Uvedomujem si, že skôr alebo neskôr bude elektronická komunikácia aj tu nevyhnutnosťou, ale je potrebné, aby nám pomáhala a nebola skôr záťažou. Ako príklad uvediem elektronickú komunikáciu so zdravotnými poisťovňami. Je neodškriepiteľným faktom, že pre toho, kto si na ňu už zvykol, šetrí čas aj peniaze (keďže na poštu chodiť netreba).

Sociálna poisťovňa pripravila pracovný materiál o elektronizácii nemocenského poistenia. Mal som možnosť si ho prečítať. A opäť je v ňom veľmi veľa nejasností. Jasné je len to, že ak sa v procese elektronizácie nemocenského poistenia nebudú zohľadňovať aj pripomienky lekárov (keďže sa ich to taktiež týka), zase môže dôjsť k zbytočným problémom.

Dúfam, že sa v Sociálnej poisťovni pred elektronickou komunikáciou rozhodnú komunikovať aj priamo s lekármi.