“Vďaka nášmu poistencovi sme napríklad odhalili podvod u lekára špecialistu, ktorý fiktívne predpísal lieky v celkovej hodnote viac ako 50.000 eur. Ďalší lekár nám vyfakturoval fiktívne poskytnutú zdravotnú starostlivosť v hodnote 89.000 eur, v tomto prípade zvažujeme aj trestné stíhanie,” hovorí Beata Havelková, vedúca odboru zdravotného a revízneho Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP). Opodstatnených bolo podľa jej slov asi 30 percent podnetov, ktoré po kontrole účtov poistenci poslali.
“Podvody sú rôzne, ide o lieky, zdravotné pomôcky, prípadne inú zdravotnú starostlivosť, napríklad vo forme pravidelných vyšetrení, ktoré v skutočnosti pacient nedostal alebo neabsolvoval,” približuje skúsenosti zdravotnej poisťovne Dôvera jej PR manažér Branislav Cehlárik.
Za všetky spomenul prípad ORL lekára z Bratislavy, ktorý si otvoril ambulanciu v jednom z nákupných centier. Neskôr ju však zavrel a otvoril si ďalšiu. “Naďalej si však vykazoval poskytovanie zdravotnej starostlivosti na pacientov z pôvodnej ambulancie, hoci tí už k nemu nechodievali. Dostali sme šesť podnetov od poistencov a zistili sme, že lekár nám spôsobil škodu vo výške cca 20.000 eur. Prípad sa dostal do štádia, keď sme podali na lekára trestné oznámenie,” povedal Cehlárik.
Ako poukázala Union zdravotná poisťovňa, fiktívne výkony nie je jednoduché špecifikovať. “V tomto smere bolo na základe našich podnetov podaných niekoľko trestných oznámení, ktoré však nie sú uzatvorené a z toho dôvodu sa k týmto nebudeme vyjadrovať. K dnešnému dňu je právoplatne ukončený len jeden prípad, keď lekár pristúpil na dohodu o vine a treste,” uviedla v stanovisku Union ZP.
Vo výpise z osobného účtu nájde poistenec podrobné informácie o zdravotnej starostlivosti, ktorú za neho poisťovňa uhradila. Z odpovedí zdravotných poisťovní vyplýva, že poistenci pred papierovými volia radšej elektronické výpisy. VšZP vlani od januára do novembra zaregistrovala vyše 44.000 žiadostí, z toho viac ako 38.000 podali poistenci elektronicky.
Dôvera umožňuje poistencom kontrou ich účtu priebežne cez svoju elektronickú pobočku. “Údaje dopĺňame priebežne podľa vykázanej zdravotnej starostlivosti. Prístup k aplikácii a pobočke si aktivovalo približne pol milióna našich poistencov,” priblížil Cehlárik. Aj podľa Union zdravotnej poisťovne jej poistenci preferujú najmä elektronický prístup k svojmu účtu cez online pobočku.