Na prvom stupni základných škôl výrazne narástol podiel problémových žiakov. Vyše 50 percent detí má problém s poruchami učenia i správania. Vzrástol aj počet problémových dievčat. To sú niektoré zistenia z analýzy Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, do ktorej sa zapojilo vyše 75 percent základných škôl na Slovensku.
Na prvom stupni sa podľa odborníkov vyskytuje celá škála problémového správania, ako sú záškoláctvo, impulzívne správanie. Častejšie sa vyskytuje aj negatívny pohľad na vzdelávanie. “Druháčikovia už nemajú pozitívny prístup k vzdelávaniu alebo škole,” uviedla dnes na tlačovej konferencii v Bratislave Anna Surová Čulíková, koordinátorka národného projektu, ktorý sa zaoberá modernizáciou poradenského systému.
Práve skrátenie diagnostického procesu a ušetrenie času pri identifikovaní problémových žiakov má priniesť online technológia s názvom Komposyt. Systém umožní online diagnostikovanie žiakov s poruchami učenia, správania sa, nadaných žiakov či deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Odborníci zároveň budú mať priestor na dôkladnejšie poradenstvo a odstraňovanie porúch u detí. Podobný systém je novinkou v rámci EÚ. “Tento systém elektronicky zrýchli diagnostiku žiakov, zároveň zjednotí postupy výchovných poradcov a odborníkov,” vysvetlila štátna tajomníčka ministerstva školstva Romana Kanovská. Systém je už v plnej prevádzke a je prístupný na webstránke www.komposyt.sk. Projekt stál 15 miliónov eur a je hradený z fondov EÚ.
Digitálny poradenský systém už podľa Kanovskej prešiel testovacou fázou. Prihlásilo sa do neho 1900 odborníkov, z toho 1300 výchovných poradcov v ZŠ, 300 psychológov a 300 špeciálnych pedagógov, ktorí sú už zaškolení a v týchto dňoch robia testy prvým žiakom. Diagnostikovať môžu iba dieťa, ktorého rodič podpíše informovaný súhlas s vyšetrením a so spracovávaním osobných údajov žiakov. Dodnes takýto záujem prejavilo 3733 rodičov. Prvá časť Komposytu je prístupná širokej verejnosti. Rodičia, učitelia či žiaci ZŠ z nej môžu čerpať informácie z oblasti porúch učenia, správania sa a iných sociálno-patologických javov v rodine či v škole. Nájdu tu aj informácie o výchovných poradniach či kontakty na odborníkov. “Tento systém prinesie rodičom hlavne orientáciu v problémoch, orientáciu, kde nájdu pomoc a kde túto pomoc veľmi rýchlo a efektívne zrealizujú, kde dostanú odpoveď na otázky, ako vyriešiť problém ich detí,” dodala Surová Čulíková.
Do druhej časti systému majú prístup iba odborníci. Dostanú prístup k testom, metodikám, ktoré bude systém zachytávať a vyhodnocovať z dlhodobého hľadiska. Digitalizáciu poradenského procesu pripravoval Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie s podporou ministerstva školstva takmer tri roky.
Zdroj: TASR
Foto: fotolia.com