Štátne IT služby sú podľa združenia už dlhodobo pod paľbou kritiky za ich neefektívnosť a nízku pridanú hodnotu pre občana. Projekty často trvajú roky a výsledný efekt pre občana býva rozpačitý. Domnieva sa, že štát ako keby stratil motiváciu tvoriť kvalitné služby a zlepšovať ich.
Odborníci sú presvedčení, že jedným z kľúčov k lepším digitálnym službám je vyššia konkurencia. „Ak je človek nespokojný s bankou, môže sa zdvihnúť a ísť inam, ale kam má ísť občan, ak sa mu nepáči, ako fungujú služby katastra alebo Sociálnej poisťovne?“ pýta sa Ján Suchal zo Slovensko.Digital.
Združenie tvrdí, že štát by sa nemal snažiť všetko vymyslieť za občanov a mať monopol na štátne služby. Mal by namiesto toho vytvárať podmienky, aby lepšie služby mohli vznikať aj na trhu a ľudia si zvolia, ktorá im vyhovuje najviac. Tento trend v zahraničí volajú „štát ako platforma“.
„Prečo by sme napríklad elektronický občiansky preukaz nemohli používať aj ako kartu do práce, do autobusu, vlaku alebo do knižnice? Prečo by sme nemohli podávať daňové priznanie cez aplikáciu, ktorá sama zozbiera dáta a odovzdá priznanie za nás? Prečo by firmu nemohol za nás založiť niekto iný pomocou svojej aplikácie napojenej na štátne systémy? Alebo prečo by nemohla existovať lepšia schránka na úradné dokumenty, ako je tá na www.slovensko.sk?“ zamýšľa sa Suchal.
Aby takáto konkurencia vznikla, je podľa neho potrebné, aby sa štátne IT systémy otvorili vonkajšiemu svetu. Občianske združenie preto spustilo stránku Ekosystem.Slovensko.Digital, na ktorej publikuje verejné dáta a prístupy k existujúcim štátnym službám. Chce nad nimi vytvárať nové služby pre občanov a podnikateľov a zároveň vytvoriť priestor pre IT komunitu na tvorbu inovatívnych aplikácií.