Ako sa ďalej píše v stanovisku nemocnice, tá nemá, ako konečný spotrebiteľ, reálny vplyv na určenie konečnej cenovej hladiny tovaru. Pre niektoré špecifické komodity neexistuje oficiálny cenník konečných predajných cien. Nemocnica si ani pri nadpriemernom úsilí nedokáže zabezpečiť údaj o konečnej predajnej cene, a už vôbec nie o cene samotného výrobcu produktu. „Väčšinou je to predmetom obchodného tajomstva. Aj samotný NKÚ sa o cenách v reťazci – dovozca – obchodný zástupca výrobcu – dodávateľ – spotrebiteľ, dozvedel len vďaka spolupráci s inými orgánmi verejnej moci (predovšetkým s Odborom finančnej kontroly Sekcie kontroly a boja proti korupcii Úradu vlády SR) a následne s Národnou kriminálnou agentúrou (NAKA). FNsP Prešov však nemá také možnosti získavania informácií.“
Cenková uviedla, že NAKA v súčasnosti dokonca vedie trestné stíhanie pre podozrenie z trestného činu machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe pre podozrenie z kartelovej dohody firiem, ktoré prešovskej FNsP predložili ponuku do verejného obstarávania. „FNsP Prešov si v tomto trestnom konaní bude ako poškodený subjekt uplatňovať náhradu škody,“ informovala hovorkyňa. Podľa výsledkov kontroly NKÚ pochybenia a porušovanie zákonov sa týkajú deviatich štátnych univerzitných a fakultných nemocníc, medzi ktoré patrí aj Prešov. Protokoly z kontrol v bratislavskej a univerzitnej košickej nemocnici, ako aj vo fakultných nemocniciach v Trenčíne, Prešove a Banskej Bystrici poputujú orgánom činným v trestnom konaní. Dôvodom sú tendre na drahú zdravotnícku techniku. Proces obstarávania zdravotníckej techniky vykazoval podľa NKÚ veľkú mieru netransparentnosti.
Vedenie Fakultnej nemocnice s poliklinikou (FNsP) F. D. Roosevelta v Banskej Bystrici sa s výsledkami kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) oboznámilo a rešpektuje ich. Nemocnica tak reagovala na výsledky kontroly NKÚ, ktorý okrem nemocnice v B. Bystrici zistil viaceré pochybenia a porušovanie zákonov aj v niektorých ďalších slovenských zdravotníckych zariadeniach. “Veríme, že súčasný model nastavenia centrálneho verejného obstarávania umožní transparentnejšie a prehľadnejšie nákupy a zároveň bude vychádzať z konkrétnych potrieb jednotlivých nemocníc. So zámerom dosahovania synergických efektov bol zriadený aj Úrad pre riadenie podriadených organizácií MZ SR,” uvádza sa ďalej v stanovisku, ktoré TASR zaslala hovorkyňa nemocnice Ružena Maťašeje.
Nedostatky zistila kontrola aj v trenčianskej fakultnej nemocnici. “Súčasný manažment si uvedomuje problémy nemocnice, priebežne ich vyhodnocuje a rieši. Rovnako aj na základe protokolu o výsledku kontroly verejných financií a majetku FN Trenčín prijímame opatrenia na odstránenie kontrolou zistených nedostatkov,” reagovala hovorkyňa zariadenia Petra Nevláčilová.
Podľa NKÚ protokoly z kontrol v bratislavskej a univerzitnej košickej nemocnici, ako aj vo fakultných nemocniciach v Trenčíne, Prešove a Banskej Bystrici poputujú orgánom činným v trestnom konaní. Dôvodom majú byť tendre na drahú zdravotnícku techniku.
Proces obstarávania zdravotníckej techniky vykazoval podľa NKÚ veľkú mieru netransparentnosti. “Vo viacerých prípadoch sa víťazmi stali spoločnosti, ktoré predtým nemocnica oslovila kvôli stanoveniu predpokladanej hodnoty zákazky, v predstihu tak boli informované o cenovej úrovni, ako aj o zámere uskutočniť obstarávanie, čím oproti ostatným uchádzačom získali konkurenčnú výhodu,” uviedla hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.