Vynaliezavosť malých, nenápadných a neviditeľných

3-271931c94150a89205fc53e3163cd522285b4ba0

Zákon v réžii poslancov strany Smer o potrebe, prepáčte, o povinnosti poskytovateľa akýchkoľvek služieb vydávať bloček, potvrdzujúci platbu zaznamenanú v elektronickej pokladnici, lebo ináč sa finančná správa obáva daňových podvodov je na svete.  Tak naozaj a do poslednej bodky však vlastne ešte ani neplatí a malé taxikárke subjekty, ktoré mali podľa jeho znenia fungovať od apríla, už verte neverte, dostali od parlamentu výnimku. Ich vodiči svojim klientom po skončení jazdy a platbe bloček vydať nemusia, teda peniaze nebude evidovať on line pokladnica a bude stačiť potvrdenie o zaplatení cestovného. Svoju povinnosť voči finančnej správe, teda presnejšie, zvedavým daniarom, si musia splniť až po smene, teda ex post, voľajakým súhrnným zadaním svojich príjmov za služby a je viac ako jasné, že to tým prvým neprekáža, ale tým druhým bytostne, lebo je viac ako isté, že to budú taxikári zneužívať na veľa spôsobov presne tak, ako doteraz a podvody budú pokračovať!

Je mi celkom jasné, že veľké taxislužby to kritizujú, rovnako tak táto výnimka znechutí všetkých s povinnosťou okamžite účtovať platby cez elektronické on line pokladnice ako vlastnú diskrimináciu a ak som si myslel, že už nič viac sa v tejto sfére povinnej kontroly každej platby za služby nedá objaviť ako podozrivé kšeftovanie, mýlil som sa! Radikálne a to prekvapenie nielen mne, ale mnohým obyvateľom družstevnej bytovky v Prešove, kde mám adresu aj ja, prichystalo „naše“ Bytové družstvo. Fantázii sa medze nekladú, znie poučka a tak teda čítajte, čo je vynaliezavosť non plus ultra, zákon, nezákon, výnimka, nevýnimka, lebo takto nenápadne zarobené eurá vôbec nesmrdia a ktohovie, či sa pre príjemcu stanú vôbec problémom!

Dostali sme úradný list s oznamom, že naše merače studenej vody sa musia vymeniť, „ich čas sa naplnil“ a na uvedenom telefonickom čísle mi Bytové družstvo odporučilo dohovoriť si čas výkonu tej povinnej výmeny techniky v ich vlastnom servise, čo sa o nás všetkých stará v každom ohľade i potrebe. Číslo nejestvuje, poučil ma operátor a tak som zavolal priamo na riaditeľstvo Bytového družstva a ten dojem, že na moje volanie čakali s istotou, že sa ozvem, mi nikto nezoberie!

S pochopením ma ako abonenta výmeny vodomera zaevidovali, určili dátum a hodinu, vyžiadali si kontakt, aby to mohli potvrdiť či náhodou zmeniť a celkom na záver som dostal priamy befel – a pripravte si 2,50 euro, na dopravu! V kontexte s doterajšou praxou s ich službami som nestačil byť ani len zvedavý a telefón onemel a začal som teda  dumať, čo je v tom ukryté za tajomstvo, či s tým má voľačo finančná správa, alebo daniari, no pre istotu  som urobil nevyhnuté opatrenia. Zápis do kalendára a uloženie požadovanej sumy na misku pri počítači, aby som náhodou nebol v prípade potreby insolventným a verte mi, naozaj som bol zvedavý, čo sa od majstra obnovy meracej techniky napokon dozviem.

Predstavte si, prišli dvaja, najskôr si prezvonením zistili, či ich čakám a potom už to realizovali ako presne natrénovanú akciu. Jeden pracoval odborne, výmena starého merača za nový, ktorý si vybral z naozaj dostatočných zásob a verte mi, pokojne a profesionálne zodpovedne to trvalo najviac štyri minúty a zatiaľ ten druhý splnil administratívne povinnosti, aj s kópiou vypísal pracovný list, príjmový pokladničný doklad, duplikáty mi podal a vypýtal si avizovaných, teda  dohodnutých 2,50!

Iba tak medzi rečou som sa ich spýtal, že za čo som platil a pokojne ma informovali, že za dopravu. Bol som zvedavý, či v dome budú ešte pracovať a dostal som uistenie, že veru áno a naznačili, že nových meračov je v zásobe naozaj viac, ale viac už som sa nedozvedel nič! Ten manuálny odborník síce naznačil, že na výťah čakať nebudú, ale pôjdu pekne per pedes dolu schodmi, veď je to racionálne riešenie, ale „písmak“, ako som pomenoval jeho parťáka, mu to zatrhol. Bol z ničoho nič prísny, vraj čuš, koho zaujíma, o čom sa ti sníva, múdrosti nerozdávaj a už mu nedovolil povedať ani len slovíčko!  Povedal by som, poučený a moje naťahovanie, že by mali mať  elektronickú pokladňu, ako už majú aj lekári a obchodníci mu zrejme pripomenulo, že na takých zvedavcov si treba dávať pozor!!!

Jasné, svoju občiansku povinnosť upozorňovať na kriváctvo v spoločnosti som si splnil obratom, napísal som príspevok do nášho denníka, akých tu máme inovátorov a som úprimne zvedavý, ako sa s tým nové vedenie nášho mesta vysporiada. Volil som ich, primátorku aj s jej spolupracovníkmi, sú ambiciózni, správajú sa transparentne a čo sa dá robiť, uvidíme, koľko je to naozajstných skutkov a koľko iba slov!? Lebo pochopte, doteraz mi zamestnanci Bytového družstva nikdy nič za výkon takýchto služieb neúčtovali, veď vlastne ani teraz, cestovné náklady je celkom nešpecifický náklad, ale 53 bytov po 2,50, to už je s prepáčením celkom slušný kšeft a ten čo to vymyslel, by mal byť v každom prípade ocenený a aj odmenený! Spravodlivo, to je nad slnko jasnejšie…

Autor: stanislav41

Zdroj: pravda.sk

Foto: pravda. sk