Každý šéf má takých ľudí, akých si zaslúži

3-fecb375fc36379c64551f962a9eb8760284fdc84

Ľudia majú omnoho väčší potenciál, ako ukazujú v práci a to najmä vtedy, ak je firma postavená len na peniazoch.

Vaši zamestnanci v každom okamihu robia najlepšie, ako vedia. Priznávam, môže sa vám niekedy zdať, že to tak nie je, ale verte mi. Veď nikto z nich netúži byť kritizovaný, podceňovaný, neakceptovaný.

Zbytočne sa hneváte na výsledky ich práce. Ale musím vás sklamať: vybudovať totiž naozaj funkčnú, efektívnu a úspešnú firmu je veľká výzva najmä pre majiteľov a manažment. Pýtate sa, čo máte teda robiť?

Pygmalionov efekt, ktorý potvrdil americký profesor psychológie Robert Rosenthal, dáva majiteľom a riaditeľom, teda aj mne, jasný odkaz: Od vašich ľudí dostanete to, čo od nich očakávate. Ale to nie je všetko. Mať vyššie očakávania a nároky nestačí. Ak chcete skutočne efektívnych zamestnancov, musíte vytvoriť prostredie podpory, systém celoživotného vzdelávania a posúvania hraníc pre vašich ľudí.

Veď si len spomeňte na veľké veci, ktoré sa stali v histórii. No ktoré ľudia urobili pre peniaze? Ľudia robia predsa veľké veci kvôli myšlienkam. Ak teda staviate svoju firmu iba na peniazoch a zamestnancov motivujete iba odmenami, ich nasadenie bude trvať iba určitú dobu.

Ľudia skrátka potrebujú, aby sa o nich ich šéfovia zaujímali, aby ich podporovali v raste, skrátka ich koučovali. Potom sú naozaj schopní úžasných výkonov, nápadov a nečakanej pridanej hodnoty. Skutočne verím, že sa dá vybudovať firma, v ktorej sú ľudia vysoko výkonní a spokojní, baví ich chodiť do práce a prekonávať vlastné limity.

Samozrejme, vzdelávanie mám aj vo svojich firmách, vďaka čomu sme sa za posledné roky posunuli o poriadny kus ďalej. Aby to tak ale bolo, požičal som si myšlienku, na ktorú prišli ešte v minulom storočí Tomáš a Jan Antonín Baťovci: Vybuduj ľudí a oni vybudujú firmu. Kto sa bude najviac starať o svojich ľudí, budovať ich, získa neskopírovateľnú konkurenčnú výhodu. Každý šéf má zodpovednosť za svojich ľudí – ak ich vedie niekoľko rokov, mali by vedieť jasne definovať, kam ich posunul. Ak sa budú zlepšovať ľudia, bude sa logicky zlepšovať celá firma.

Verím na rast ľudí, verím na ich potenciál a verím na našu zodpovednosť majiteľov za ich rast. Každý šéf ma takých ľudí, akých si zaslúži.

Autor: Peter Krištofovič

Zdroj: sme.sk

Foto: sme.sk